Rätten till mat 1

Precis när jag ska bege mig hem från från fina valstuga/växthuset kommer en man förbi. Han tittar intresserat o jag börjar prata med honom. En stor banderoll på många språk sitter vid dörren o han frågar om jag pratar engelska. Jag förklarar att växthuset står öppet hela tiden o att man kan komma o gå som man vill. Då vill han sova där. Han har sovit i en park i tio dar. Kommer från Slovakien, men senast från England säger han. Verkar knappast troligt. Där är det ju så svårt att komma in.

Han har inga pengar o verkar hungrig. Jag får lite kaffe o en bulle till honom från vänsterns valstuga bredvid vår. Försöker gå därifrån. Men det går inte. Jag ringer socialförvaltningen. De ska stänga om två minuter o hänvisar till polisen som kan kontakta social resursen. Jag berättare det för honom. Han säger att polisen redan känner till honom o att de rått honom att gå till kyrkan. Men kyrkan är stängd. Jag ser Frälsningsarmens flagga två kvarter bort o berättar att det också är en kyrka, att det finns många små kyrkor i Alingsås. Vi går tillsammans dit. Det är stängt. Han ber om pengar till en biljett till Örebro. Där ska det finnas härbärgen. Jag har inga. Han frågar om jag kan ge honom lite varm mat, kyckling o potatis…Jag lovar att försöka ordna. Han presenterar sig o vi tar i hand.

Kommentera

