Min romska vän har fått ett jobb!

Full rulle i EU-valrörelsen. Födelsedag i familjen. Och mitt i alltihop lyckas min romske vän få ett jobb! Ett litet, men ett riktigt, med arbetsintyg och helt vitt! Undrens tid är inte förbi. En sak till ska fixas, ett bankkonto. Företaget behöver ett konto där lönen, den lilla, ska sättas in.

Vi går först till Skatteverket. Kan han få ett personbevis? Nja, han får ett, men det duger inte för att få bankkonto. Han har svenskt personnummer men uppges vara utflyttad 2009. Vi går till Nordea, min bank i Alingsås. Nej, där går det inte att ordna. De är bara servicekontor. men i Göteborg ska det gå. Det går inte. Formella id-handlingar saknas.

Sover dåligt på natten. Morgonen därpå är det Europadagen. Jag går på ett frukostmöte med EU-kommissionär Cecilia Malströms kabinettchef, som talar väl om arbetskraftens fria rörlighet, dvs experternas….

Kommentera

