En skola för de utvalda?

Läser Göran Greiders artikel i Dagens ETC 2 april, ”Milton Friedmans skola för de utvalda”. Varför har vi egentligen ett fritt skolval och vad leder det till? GG:s analys är att priset för att låta några begåvningsreserver från förorterna få möjlighet att ta sig till en elitskola är att den efterlämnade klassen dräneras på de studiebegåvade eleverna som lärarna förr alltid kunde lita på fanns i varje klass. Elever som var en förebild för de övriga, ett exempel på att det där med att plugga också var en möjlighet. Resultatet av den gamla sortens klasser var att resultaten för de smått ointresserade steg, vilket gynnade hela samhället.

När alla studiemotiverade elever försvinner från en klass sjunker resultaten från dem som blir kvar som en stenar i vatten. Det är det vi ser nu. Inte ens blir resultaten för de elever som söker sig bort bättre heller utan ligger i stort sett still.

Det kanske inte bara är lärarnas status och löner som behöver höjas. Också skolklassens status som grupp måste uppvärderas. En klass är en fungerande enhet som höjer resultaten för de flesta elever.

Om priset för det fri skolvalet är sjunkande skolresultat för elevgruppen som helhet, då var det väl ingen bra idé, eller?

 

Annonser

Etiketter:

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s


%d bloggare gillar detta: