Att skugga en lärare

Lärarförbundet inbjuder politiker att ”skugga en lärare” för att vi ska få en inblick i och bättre förståelse för skolvardagen. Kampanjen startade i höstas och det har varit lättare sagt en gjort att få en lärare att skugga. Den startade väl på riksnivå utan att man hade riktig koll på om lärarna var så intresserade att släppa politiker in på livet en hel dag.

Men igår var det äntligen dags för mig. David som har en 2-3:a i Hemsjö kyrkskola utanför Alingsås välkomnade mig och jag satt i lärarrummet redan 7.30 för det är då han brukar var där. Till min glädje välkomnade han varje elev med namn o ögonkontakt o släppte in dem en o en i klassrummet. Det kände lite som Montessori och stämningen var lugn o arbetsro fanns. Alla fick kort berätta vad de gjort under helgen. Jag fick också berätta vem jag var och varför jag var där. Det lustiga var att klassen huserade i det klassrum där jag själv arbetade i början på 70-talet. men då satt det uppstoppade fåglar på väggen. Och jag har varit där många gånger sedan dess, som kontaktpolitiker till rektorsområdet när jag var ersättare i barn- och ungdomsnämnden förra mandatperioden.

Så småningom blev det matteverkstad och jag följde med David och alla elever som ville, ut för att göra kvadrater och triangler av pinnar och jobba med division och addition genom att kasta kottar o stenar på träd. Det blåste och var kallt.

Kaffet i lärarrummet var extra gott och återseendet med personalen inom skolan värmde också. Jag kände att jag var välkommen. Vi hann diskutera förslag om skolan som nu börjat dyka upp. Stödet för högre löner var massivt. Hellre det är mindre klasser. Och jag håller med. Utan att locka många sökanden till lärarutbildningarna, så att det blir konkurrens om platserna och lite status att bli lärare, kommer vi aldrig att få riktigt bra lärare. Och forskningen och OECD kommer till samma slutsats som facket och lärarna. Konstigt att Alliansen missat att göra det bästa för skolan.

Kommentera

