Mina romska vänner behöver ett jobb!

Jag har blivit god vän med två romer som säljer Faktum i Alingsås. Mannen, 32 år har varit i Sverige i åtta år. Hans sambo något år kortare. De har två barn, 6 och 7 år. Det yngsta är fött i Sverige och har alltså bott här i hela sitt liv. Får barnbidrag som andra barn? Nej!

Många alingsåsare försöker hjälpa dem på olika vis. Vad jag sett är det ingen som är ovänlig mot dom. Det känns skönt. Men deras situation är inte hållbar. De har inte rätt att uppehålla sig här. EU-medborgare har bara rätt att vara här i tre månader för att söka arbete. Nu har det beslutats att de måste lämna landet. Beslutet är överklagat av socialförvaltningen i Angered som har fått dem tilldelade sig för att de en gång bott där. De har bott på många ställe i Göteborg…..

Vid jul var det många som var generösa mot tiggare och andra fattiga människor. Pengar o julklappar o mat delades ut. Men det de behöver är i första hand ett jobb och en riktig bostad. Mina vänner är nu hemlösa. Bodde senast tillsammans med elva andra i en trerumslägenhet. Har nu fått nödboende några dagar i taget. Har bett om lägenhet och biljettpengar till Alngsås där de är Faktumförsäljare.

Det enda som behövs för att deras tillvaro ska bli lugn är att någon av dem får ett jobb, ett riktigt jobb om än litet o dåligt betalt. Kanske kan han bli tidningsbud, tänker jag o följer honom till vtd:s kontor, där han blir antecknad. Kanske kan han bli fönsterputsare? Han är beredd att arbeta med vad som helst för att försörja sin familj.

Jag tänker på Karl-Oskar o Kristina som för mer än hundra år sedan utvandrade till Amerika, när de inte kunde överleva här hemma. Människor gör allt vad de kan för att klara sig o sina barn. Att stanna kvar i misär och elände är inget alternativ.

På gatan där jag bor står ett tomt hus, ägt av ett byggbolag. Det har stått tomt hela vintern. Jag har frågat om de kan hyra ut det under en period till en romska barnfamilj. Ännu har jag inte fått svar.

Vi har så stor möjligheter i Sverige och vi har också under mer än 500 år diskriminerat romerna. Bara kört bort dom, när de har velat slå sig ner. Sakta börjar vi förstå att vi måste sluta med denna månghundraåriga diskriminering. Låt oss börja med nutidens Karl-Oskar o Kristina i Alingsås!

Min fråga till dig är alltså: Skulle du kunna erbjuda ett jobb eller en bostad till en fin liten familj som behöver få känna sig lugna och trygga här hos oss i Sverige?

Kommentera

