EU-kandidat för Miljöpartiet på plats 33

Miljöpartiet har fastställt sin lista till EU-parlamentsvalet den 25 maj. Valberedningen hade inte förslagit mig alls men jag ställde upp i medlemsomröstningen o hamnade på plats 33, valsedelns baksida alltså. Varför ställer jag upp? Någon chans att komma in har jag ju knappast.

Jo, jag ställer upp av flera skäl. Framförallt för att Miljöpartiet är ett så bra parti och ingår i en partigrupp i EU, European Green Party, EGP, vars fokus är klimatfrågorna. Och det är bråttom nu att få till politiska beslut för att hejda de värsta konsekvenserna av klimatförändringen.

MP har suveränt bra kandidater på de första platserna. Isabella Lövin som nu blir etta har varit med en period och arbetat med fiskefrågor på ett otroligt konstruktivt och framgångsrikt sätt. Hela EU:s fiskepolitik är ändrat tack vare hennes goda arbete. Kanske kommer vi att få hållbara bestånd av fisk nu så att människor även i framtiden kommer att kunna äta fisk till middag.

På andra plats står Peter Eriksson, f d språkrör och en klippa! Erfaren och klok. På tredje plats Bodil Ceballos, nu ledamot i riksdagens utrikesutskott, som jag samarbetat mycket med i Miljöpartiets internationella arbete. Hon är jurist, mycket språkkunnig, har arbetat som handläggare i EU-parlamentet tidigare och har massor av bra kontakter både i EU och globalt. Kommer att bli en mycket värdig EU-parlamentariker. Miljöpartiet har nu två platser men opinionssiffrorna pekar på att vi får tre. Och det hoppas jag verkligen!

Jag är alltså glad åt att vara kandidat på listan, för det gör det lättare och roligare att det finns någon lokal kandidat att knyta upp kampanjandet till. Och vi har ju alla samma mål: Ett socialt, ekologiskt och ekonomiskt hållbart EU, helt enkelt ett grönare EU.

Det finns ett skäl till att jag ville stå på listan. Det är för få kandidater som är 65 +. Bland väljarna är 27 % över 65. På vår lista finns bara jag och författaren Bertil Torekull, 82 år. jag tycker att listan ska representera väljarna på ett bra sätt och gillar inte att man diskriminerar äldre kandidater! Så jag är glad att medlemmarna i MP röstade in mig på listan.

Om jag mot förmodan skulle komma in? Då skulle jag vilja arbeta för romernas mänskliga rättigheter.

Kommentera

