Svar på brev från Lärarförbundet

Till Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund Alingsås den 21 maj 2010

Tack för brev med fråga om vad jag vill med skolan. Som ni säkert vet sitter jag som representant för Miljöpartiet i Barn- och Ungdomsnämnden och i fullmäktige. Jag förstår att brevet är generellt och riktat till alla partier. Vill ni verkligen veta vad jag och MP vill så finns ju BUN:S och fullmäktiges protokoll att läsa. Ni har ju också varit närvarande på mötena flera gånger. Då har ni kunnat både höra och se vad jag har föreslagit och velat göra. När jag har varit ordinarie har jag ofta lagt yrkanden och när jag blivit nedröstad har jag lämnat flera skriftliga reservationer.
I fullmäktige har jag skrivit ett flertal motioner, interpellationer och frågor som gäller resurser till skolan, hur de fördelas och om avsaknaden av skolbibliotek. Det tar lite tid att sammanställa allt detta, men jag ska se till att det blir gjort, så ska ni få det senare.
Jag saknar adress i ert brev. Vart ska jag skicka svaret?
Och när det gäller frågorna om lärartäthet som MP anser är för låga, är det ändå så att:
De siffror ni använder i ert brev inte är samma som de siffror som redovisas av förvaltningen för nämnden. Lärartätheten är låg, men inte så låg som ni skriver i brevet. Vilka källor använder ni?
Fr o m i år använder förvaltningen SCB:s kommunblad där antal lärare utgår från behörighet. Det är inte riktigt samma som personaltäthet. Lärartätheten sjönk från 7,8 år 2008 till 7,4 2009 . Det ser ut som att det är från 8.9 till 7, 4, men riktigt så illa är det inte.
Det allvarliga är att Alingsås ligger nästan en hel lärare färre per hundra elever jämfört med kommungruppen och jämfört med riket, enligt SCB:s kommunblad.
Vad vill då jag och MP göra åt detta? Ja, i november 2009 i budgetbehandlingen i fullmäktige föreslog vi som enda parti en skattehöjning på 10 öre. Det skulle ha givit 6 extra miljoner till skolan. Inget parti stödde oss, men vi gjorde ett försök, uppmuntrade av Lärarförbundets kampanj: Låt inte barnen betala krisen.
Och kanske kommer ni ihåg löpsedeln för AT i nov 2006 där det stod KLEVENÅS ordnar miljoner till skolan. Det var min första insats i fullmäktige då jag argumenterade för stöd till en reservation från s och v som föreslog mer pengar till skolan. Tre borgerliga ledamöter la ner sina röster så att oppositionen vann den voteringen.
Det som förvånar oss i MP är Lärarförbundets insändare i höstas i AT där Ingela Fredriksson uttalade att det är de borgerliga partierna som värnar om skolan. För oss i MP och i övriga oppositionen kändes det som ett slag i ansiktet och vi har ännu inte fått svar på vad Lärarförbundet menade. Var det ironiskt eller inte? Skulle gärna vilja ha ett förtydligande och kanske ett litet erkännande eller åtminstone ett omdöme om vad Lärarförbundet och Lärarnas riksförbund i Alingsås tycker om våra insatser.
Snart är det val och en ny majoritet kan betyda mer pengar till skolan.
Lena Klevenås, MP

Etiketter: ,

Kommentera

