Gör som i Namibia – bistå med basinkomst!

Vid en skidtur i vintras blev jag uppringd av Göran Hådén som undrade om jag ville vara med på en motion om att bistå med basinkomst. Självklart ville jag det! Nu saknas mitt namn under motion, det är ett misstag. Den har nummer 7.1 och är bifallen av partistyrelsen. Och självklart ska den vara det. Den ligger helt i linje med rapporten om nollsvält som MP antog 2006 och med flera riksdagsmotioner.

Mats Knutsson skriver på svts valsajt att Peter Eriksson inte tycker att det var så bra att bifalla den.
Men då rekommenderar jag honom och alla som tvivlar att gå in på http://www.bignam.org
och att läsa Joseph Hanlons papper It´s possible just to give money to the poor.
http://www.sarpn.org.za/documents/d0001316/P1558-Hanlon_Money-to-poor_2005.pdf

Medborgarlön är kanske ingen bra idé i Sverige, men i länder utan välfärdssystem är det helt enkelt nödvändigt med en ”basic food income”.

FIAN har gjort en rapport med det namnet Basic food income – option or obligation och allt fler människorättsorganisationer och biståndsorganisationer går över till att bistå med just en basinkomst. Det är effektivt och det är billigt.

Rolf Künneman och Ralf Leonhard har för Brot für die Welt m fl skrivit A human rights view of social cash transfer for achieving the millennium development goals. Där finns sju s med referense.

En omsvängning på vad effektivt bistånd är håller på att ske. Långt borta från den nuvarande biståndsministerns typ av effektiviseringar. För visst kan det bli både bättre och effektivare. Basinkomst är en sådan metod.

Etiketter: , , , ,

Ett svar to “Gör som i Namibia – bistå med basinkomst!”

  1. Göran Hådén Says:

    Ja, jag blev också förvånad när jag såg i kongresshandlingarna att ditt namn bytts ut mot en annan persons namn, men det är kul att motionen ser ut att gå igenom!

Kommentera

