Politik – hur gör man?

Nu är den klar, min bok om varför jag blev intresserad av politik, vad jag försökte göra och hur det gick. På sätt och vis gick det ju väldigt bra. Hela mitt liv blev mycket intressantare och roligare för att jag i 20-årsåldern bestämde mig för att göra vad jag kunde för att Ödenäs skola skulle öppnas igen. Det lyckades! Och jag blev socialdemokrat. För mig betydde det att jag upptäckte politik som det fantastiska verktyg det är för oss vanliga människor.

Mitt internationella engagemang fick sitt utlopp i det socialdemokratiska partiet där jag stortrivdes, särskilt under Olof Palmes ordförandeskap. Så småningom blev jag invald i riksdagen. Det var helt fantastiskt, men svårt, när man inte gillar att kompromissa. Särskilt inte när jag skulle skära 5 miljarder! i biståndsbudgeten. Efter två mandatperioder blev jag utslängd för att jag var för bråkig.

Det är särskilt kul för mig att S nu tvingas göra det mesta av vad jag ville att vi skulle göra då, på 90-talet. Själv gick jag med i MP 2003. Blev varmt mottagen. Hade jag vetat hur varmt hade jag gjort detta tidigare.

Jag tror på politiken! Kanske kan några fler bli inspirerade att försöka sig på detta viktiga och roliga hantverk. Det är vad jag hoppas med min bok. Du hittar den på GML Print om Demand

Etiketter: , , , , ,

Kommentera

