Herrljunga MP inbjöd till aktivitetsdag

Den 3 maj ägnade jag hela dagen åt studiebesök i Herrljunga. En viktig och rolig dag för mig, dessutom med varmt och soligt väder. Jag kom tidigt och hann titta in på den härliga gymnasieskolan Kunskapskällan och träffa rektor Lars Lorentzon och lärare för att få en pratstund och en kopp kaffe. Han höll på att läsa en bok, där mitt namn fanns med berättade han. Boken var Takebarn, min pappa Torsten Ingeborns avhandling som han skrev för 20 år sedan. Jag kände mig extra välkommen och det kändes som ett gott omen.

Förra gången jag var på studiebesök i Herrljunga som politiker var hösten 1997. Då satt jag i riksdagen för s och det var ingen riktigt skön känsla jag hade i mötet med Lennart Larsson som var min följeslagare då. Han åkte iväg, innan dagen var slut, till ett möte i Trollhättan. Senare förstod jag: Det var till valberedningens möte, det möte där de beslutade att de, s, inte ville ha kvar mig på riksdagslistan över huvudtaget.

Men den 3 maj sken solen och välkomnandet värmde också. Börje Lundgren, Anna Backman, Stig Andersson och Kerstin Björkgren, alla kandidater till fullmäktige var mina följeslagare hela dagen som handlade om energin, natur och mat. Vi började på Herrlunga elektriska där Gunnar Ingvarsson berättade om omställningen från olja till fjärrvärme och visade tre anläggningar. Det var nästan som en spännande roman att höra om utvecklingen av Trollabo vattenkraftverks utveckling om entreprenörskap, investeringar, ägarförhållanden, motgångar och nu på senare år stora ramgångar.

Herrljungas omgivningar är oerhört vackra. Vi besökte golfbanan, fick en god lunch och en beskrivning av föreningens verksamhet. Vi var vid hembygdsparken Haraberget och fick guidning och blev imponerade av deras aktiviter och museiverksamhet, ett Skansen i miniatyr som drivs med mycket ideellt arbete. Och sist men inte minst ville de visa mig Nycklabacken, Västra Götalands största gravfält vid Fölene kvarn. Dit ska jag återvända!

På kvällen var det så dags för mitt anförande om mat och energi så att det räcker till alla. Det blev som en trevlig pratstund och handlade förstås om allt det som läsarna av min blogg vet att jag engagerar mig i och som gör att jag vill till riksdagen en period till.

Då kom också Britt Östangård, etta på fullmäktigelistan. Roligt att träffa henne också och få gratulera till det goda arbete som MP Herrljunga gör inför valet.

Kommentera

