Från parlamentet till gatan

Gunnar Wetterberg skriver i dagens DN att färglösa riksdagsledamöter förlamar riksdagen. Han har helt rätt! I alla fall var det så när jag var riksdagsledamot för socialdemokraterna 1991-1998. Lojaliteten mot partiledningen var mycket viktigare än lojaliteten mot väljare och även mot kongressbeslut och partiprogram.
Jag försökte arbeta för det jag var vald för, internationell solidaritet och vägrade därför t ex att vara med och skära i biståndet ner till
0,7 % ”skammens gräns” 1996. Då blev jag uppmanad att lämna utrikesutskottet där jag satt, blev ersättare i kulturutskottet fram till valet 1998. Då blev jag helt sonika utbytt på listan mot en ”facklig kamrat” som sitter i riksdagen sedan dess och inte gör något väsen alls av sig. Precis så som man ska om man är socialdemokrat.

Många uppmanade mig att personvalskampanja då 1998, jag var ganska känd, men fick inte stå med på listan alls, just för att det var personval för första gången. Risken/chansen att jag skulle ha kommit in om väljarna hade fått bestämma framfördes t o m som ett skäl av valberedningen för att jag inte skulle få stå med på listan. Så jag förlorade min plats. Alternativet hade varit att blida ett nytt parti, men det är ju inte så snabbt och lätt gjort.

Det ”fel” som jag gjorde var att jag ville diskutera och ifrågasatta en del vi gjorde. Bl a ville jag ändra förmånsbeskattningen på bensinslukande tjänstebilar. Den motionen fick jag inte lämna in. Det skulle hota jobben i Trollhättan….
Jag ville också diskutera ekonomiska tillväxten kontra det ekologiska systemet. För många var det detsamma som att jag inte ville att folk skulle ha jobb. Det är sorgligt att Metall har så stor makt över SAP

Jag tror att mycket av socialdemokratins nuvarande kris beror på att man har gjort sig av med väldigt många kreativa och självständigt tänkande ledamöter. Och att ha någon form av utbildning på högre nivå vara närmast något man smög med.

Vill du läsa om mina vedermödor finns min e-bok på mp.se/lenaklevenas

Ett svar to “Från parlamentet till gatan”

  1. Lotta hedström Says:

    Heja Lena!
    En lyckad personvalskamapanj från dig kan ge ett lyft för både dig själv, frågorna, MP och vettig europeisk politik.
    Din outtröttlighet för t ex världens matförsörjning gör dig extra värdefull – du vet att fokusera och få med dig folk på det som är viktigt!!

    kram! /Lotta

Kommentera

