Partierna lokalt tar inte ansvar för EU-valet

Ser fram emot EU-valet den 7 juni! Står på 7:e plats på Miljöpartiets lista och vill förstås gärna få många kryss! Men jag är alldeles säker på att inte komma in. Ändå kommer jag att kampanja aktivt för att få upp röstsiffrorna för mitt parti. Varför? Jo, det är självklart så att de gröna i Europa har en stor uppgift att fylla nu när vi ska lösa den ekologiska krisen som är långt värre än den ekonomiska. Och den som kollat lite på röstsiffrorna på de stora blocken i EU-parlamentet konstaterar snart att moderater och socialdemokrater ofta röstar precis lika. Men de pratar de förstås tyst om i Sverige.
Till min stora besvikelse ser jag nu att i Alingsås där jag bor har de stora partierna bestämt sig för att ligga lågt i valet, inga affischtavlor, inga valstugor! och då är det kanske inte så konstigt att inte folk fattar att det är val snart. Så kom igen nu alla partier med stora resurser, ut på gator och torg och tala om vad ni vill göra i EU de kommande fem åren!

2 svar to “Partierna lokalt tar inte ansvar för EU-valet”

  1. Max Andersson Says:

    Det är inte bara partierna lokalt som inte bryr sig så där jättemycket om EP-valrörelsen. Samma tendens är tydlig även på nationell nivå.

    Det är inte så underligt att valdeltagandet är lågt, när inte ens partierna engagerar sig på allvar.

  2. lenaklevenas Says:

    Men valrörelsen måste också ske lokalt. Affischer, debatter och valstugor i kommunerna gör att valtemperaturen stiger. Visst måste partierna satsa på riksnivå, men där befinner sig inte de allra flest och inte jag heller.
    Kul att du kommenterar Max! Hur kommer du att engagera dig?

Kommentera

